Zmiany w przepisach w branży transportowej mają jasne cele, z których głównym jest poprawa warunków pracy kierowców wykonujących zadania służbowe. Zmiany te zostały określone w pakiecie mobilności, a dotyczą one m.in. odpoczynków tygodniowych regularnych, wynagrodzenia kierowców czy dopuszczalnego czasu spędzanego w kabinie pojazdu.
Czym jest pakiet mobilności?
Pakiet mobilności to zestaw przepisów i regulacji wprowadzonych przez Unię Europejską w celu uregulowania rynku transportu drogowego w Europie. Ma on na celu poprawę warunków pracy kierowców, zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie nieuczciwej konkurencji między firmami transportowymi z różnych krajów. Pakiet mobilności obejmuje różne przepisy, m.in. dotyczące czasu pracy i odpoczynku kierowców. Chodzi głównie o nałożenie wymogu regularnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną ciężarówki, a także o określenie maksymalnego czasu jazdy. Ponadto, pakiet mobilności dotyczy również zmian ograniczających liczbę operacji kabotażowych, czyli przewozów wewnątrz innego kraju członkowskiego. Kolejną ważną kwestią są zasady dotyczące systemu delegowania pracowników, ich wynagrodzenia za pracę w innych krajach UE, gdzie przewidziano stosowanie lokalnych przepisów o minimalnym wynagrodzeniu. Pakiet mobilności dotyczy również wprowadzenia możliwości odbywania dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych pod rząd, pod określonymi warunkami. Pakiet mobilności jest wdrażany etapami i jego pełne wprowadzenie może stanowić wyzwanie dla firm transportowych, ale jego celem jest uczciwsze i bardziej zrównoważone funkcjonowanie rynku transportowego w Europie.
Jakie zmiany w kwestii delegowania kierowców wprowadził pakiet mobilności w ramach międzynarodowych przewozów drogowych?
Delegowanie kierowców w przewozach międzynarodowych jest teraz objęte obowiązkiem stosowania przepisów dotyczących minimalnych warunków pracy i wynagrodzenia w kraju, w którym kierowca wykonuje pracę. Dotyczy to m.in. przewozów kabotażowych oraz dwustronnych operacji transportowych w przypadku dodatkowych operacji załadunku i rozładunku w trakcie przewozu. Kierowcy wykonujący przewozy tranzytowe (przejazd przez kraj bez załadunku i rozładunku) lub przewozy dwustronne (np. przewóz ładunku z kraju macierzystego do innego kraju UE i powrót) nie są objęci przepisami delegowania. Oznacza to, że te operacje nie podlegają wymogom dotyczącym minimalnych wynagrodzeń i warunków pracy obowiązujących w krajach tranzytowych. Kierowcy muszą posiadać przy sobie dokumentację, która umożliwia kontrolę delegowania, w tym listy przewozowe oraz zapis operacji kabotażowych, gdy jest to wymagane. Kontrole są przeprowadzane przez służby drogowe, które weryfikują przestrzeganie przepisów delegowania.
Pakiet mobilności a kierowca wykonujący zadania służbowe
W ściśle uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość przedłużenia jazdy o jedną lub dwie godziny, jedna uzasadnienie takiej sytuacji musi być konkretne. Przedłużenie jazdy może nastąpić w sytuacji, gdy kierowca kieruje się do bazy lub miejsca zamieszkania, a wcześniej miał 30- lub 45-minutową przerwę w przypadku przedłużenia jazdy o dwie godziny. Przedłużenie jazdy musi być zrekompensowane równoważnym okresem wypoczynku. Należy jednak pamiętać, że nie można przekroczyć 4,5h jazdy ciągłej, chyba, że obsada jest podwójna. Dodatkową godzinę odpoczynku jako rekompensatę za przedłużenie jazdy należy odebrać w ciągu 3 tygodni. Warto dodać, że istnieje możliwość odbycia dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd w transporcie międzynarodowym, jeśli spełnione zostaną określone warunki.