Panda
KONWERSJA (PRZERÓBKA) SAMOCHODU SPALINOWEGO NA ELEKTRYCZNY
Prezentowany pojazd powstał przez usunięcie wszystkich podzespołów napędu spalinowego i zastąpienie ich napędem elektrycznym.
Dzięki temu samochód cechuje:
W SAMOCHODZIE ZASTOSOWANO:
Samochód Fiat Panda w wersji electric jest przeznaczony np. dla firm wykonujących jazdy w promieniu kilkudziesięciu kilometrów
od swojej siedziby lub do wykonywania przejazdów na trasie kilkudziesięciu - stu kilometrów. Poza tym znakomicie nadaje się do wykorzystania dla wszelkiego rodzaju służb miejskich. W firmie samochód może służyć celom zaopatrzenia (zakup materiałów do produkcji, załatwianie spraw w urzędach itp.) - po każdym powrocie do siedziby firmy może być podłączany do ładowania, by być zawsze gotowym do kolejnego wyjazdu. Oszczędności kosztów zakupu paliwa są kolosalne. Ponadto, eksploatując samochód elektryczny, znikają problemy tzw. "przepałów".
Kierowcy, nawet gdy zechcą "zboczyć z trasy" to koszty takiej dodatkowej drogi są znikome. A jak pojadą za daleko (odwiedzić ciocię),
to i tak będą musieli samochód u cioci z gniazdka naładować:) Dodatkowym efektem ekonomicznym jest brak konieczności wymiany olejów, filtrów, pasków rozrządu itp.
W przygotowaniu jest, zbliżony pod względem zastosowanych nowoczesnych rozwiązań technicznych, mały pojazd przeznaczony
do towarowego transportu miejskiego (wymiary gabarytowe i ładowność podobne jak w Fiat Fiorino, Citroen Nemo, Peugeot Bipper).
W samochodzie dostawczym zwiększono pojemność akumulatora do 20 kWh oraz moc maksymalną silnika elektrycznego do 80 kW.
Prezentowany pojazd powstał przez usunięcie wszystkich podzespołów napędu spalinowego i zastąpienie ich napędem elektrycznym.
Dzięki temu samochód cechuje:
- bardzo niski koszt przejechania 100 km (4 zł);
- cicha (prawie bezszelestna) praca silnika, pojazd jest ledwie słyszalny zarówno wewnątrz kabiny jak i na zewnątrz;
- brak wibracji powodowanych przez silnik spalinowy i tym samym znacznie wyższy komfort podróżowania.
W SAMOCHODZIE ZASTOSOWANO:
- nowoczesny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, o mocy znamionowej 45 kW i maksymalnej 60 kW. Silnik ten umożliwia osiągniecie prędkości ok. 140 km/h. Dzięki dużej wartości momentu obrotowego na wale silnika, tzw. siła uciągu pojazdu jest większa niż dla wersji z silnikiem spalinowym;
- akumulator główny z ogniwami bateryjnymi litowo-polimerowmi (bez efektu pamięciowego), o pojemności 15 kWh. Ta pojemność akumulatora pozwala uzyskać zasięg ok. 150 km. W akumulatorach zastosowano jedno z najnowszych dostępnych na rynku światowym rozwiązań ogniw bateryjnych. Wykorzystane w pojeździe moduły bateryjne zbudowane na bazie tych ogniw są rozwiązaniem dedykowanym dla przemysłu samochodowego i przeszły pomyślnie testy organizacji EUCAR (The European Council for Automotive Research and Development) opracowane dla systemów magazynowania energii elektrycznej w pojazdach;
- dwie opcje ładowania akumulatora głównego, ładowanie ze standardowego gniazda 1-fazowego 230 V trwające ok. 5 godz. lub opcjonalnie ładowanie z gniazda 3-fazowego z czasem ładowania ok. 2.5 godziny;
- elektryczny układ wspomagania kierownicy;
- elektryczny układ wspomagania hamulców;
- elektryczne ogrzewanie wnętrza, opcjonalnie pojazd może być wyposażony w klimatyzację manualną z elektryczną sprężarką;
- układ monitoringu GPS, umożliwiający sprawdzenie trasy jaką pokonał samochód (opcja).
Samochód Fiat Panda w wersji electric jest przeznaczony np. dla firm wykonujących jazdy w promieniu kilkudziesięciu kilometrów
od swojej siedziby lub do wykonywania przejazdów na trasie kilkudziesięciu - stu kilometrów. Poza tym znakomicie nadaje się do wykorzystania dla wszelkiego rodzaju służb miejskich. W firmie samochód może służyć celom zaopatrzenia (zakup materiałów do produkcji, załatwianie spraw w urzędach itp.) - po każdym powrocie do siedziby firmy może być podłączany do ładowania, by być zawsze gotowym do kolejnego wyjazdu. Oszczędności kosztów zakupu paliwa są kolosalne. Ponadto, eksploatując samochód elektryczny, znikają problemy tzw. "przepałów".
Kierowcy, nawet gdy zechcą "zboczyć z trasy" to koszty takiej dodatkowej drogi są znikome. A jak pojadą za daleko (odwiedzić ciocię),
to i tak będą musieli samochód u cioci z gniazdka naładować:) Dodatkowym efektem ekonomicznym jest brak konieczności wymiany olejów, filtrów, pasków rozrządu itp.
W przygotowaniu jest, zbliżony pod względem zastosowanych nowoczesnych rozwiązań technicznych, mały pojazd przeznaczony
do towarowego transportu miejskiego (wymiary gabarytowe i ładowność podobne jak w Fiat Fiorino, Citroen Nemo, Peugeot Bipper).
W samochodzie dostawczym zwiększono pojemność akumulatora do 20 kWh oraz moc maksymalną silnika elektrycznego do 80 kW.