napęd elektryczny
Silnik PMSM produkcji krajowej dedykowany do elektryfikacji miejskich samochodów osobowych i dostawczych
(zdjęcia wykonane w trakcie montażu w pojeździe prototypowym, na ostatnim zdjęciu przed silnikiem PMSM widoczny falownik z którego silnik ten jest zasilany)
(zdjęcia wykonane w trakcie montażu w pojeździe prototypowym, na ostatnim zdjęciu przed silnikiem PMSM widoczny falownik z którego silnik ten jest zasilany)
Charakterystyki elektromechaniczne silnika PMSM z dwustrefową regulacją prędkości obrotowej.
Silniki PMSM produkcji krajowej dla pojazdów elektrycznych różnego przeznaczenia (osobowych i rekreacyjnych)
oraz dla napędu elektrycznej paralotni plecakowej
oraz dla napędu elektrycznej paralotni plecakowej
Silnik PMSM produkcji krajowej zamontowany (po prawej) w elektrycznym pojeździe.
Algorytm sterowania silnikiem PMSM, o dwustrefowej regulacji prędkości, jest implementowany w falowniku energoelektronicznym, wyposażonym w odpowiednio wydajny procesor sygnałowy. Poprzez falownik przekazywana jest moc elektryczna z akumulatora głównego pojazdu do silnika PMSM, przy czym napięcie stałe akumulatora jest przekształcane na 3-fazowe napięcie przemienne podawane na zaciski silnika (przekształtnik DC/AC o sterowanej wartości skutecznej i częstotliwości napięcia przemiennego). Falownik pojazdu elektrycznego musi być dobrany stosownie do poziomu napięć akumulatora głównego jak i wymaganych wartości znamionowych i maksymalnych prądów silnika PMSM.
Wybrane falowniki energoelektroniczne stosowane w pojazdach elektrycznych
Podstawowe parametry techniczne wybranych silników PMSM produkcji krajowej dedykowanych do napędów elektrycznych pojazdów
i statków powietrznych zasilanych bateryjnie
i statków powietrznych zasilanych bateryjnie
Elektryfikacja pojazdu spalinowego zrealizowana poprzez zastosowanie wysokosprawnego silnika elektrycznego PMSM wraz z odpowiednim falownikiem energoelektronicznym pozwala uzyskać:
nieporównywalnie wyższą sprawność przetwarzania energii w układzie napędowym (sprawność nawet najnowszego silnika spalinowego
nie przekracza 45 %, natomiast nowoczesny silnik elektryczny charakteryzuje się sprawnością przetwarzania energii elektrycznej na mechaniczną znacznie przekraczającą 90 %, wysoką sprawność napęd elektryczny osiąga w znacznie szerszych zakresach prędkości i obciążenia momentem).
- znaczące obniżenie kosztów przejazdu (licząc na 100 km) w stosunku do pojazdów spalinowych (przewidywany koszt przejechania 100 km nie powinien przekroczyć 4 zł, co jest równowartością mniej niż 1 litra paliwa);
- bezemisyjność pojazdu (cecha bardzo istotna w aglomeracjach miejskich);
- istotne ograniczenie hałasu generowanego przez napęd pojazdu, zarówno wewnątrz pojazdu (wyższy komfort podróżowania) jak i na zewnątrz;
- możliwość odzyskiwania energii w czasie hamowania;
- mniejsze zużycie elementów układu hamulcowego (klocki i tarcze);
- w najnowszych odmianach pojazdów elektrycznych identyczne lub lepsze parametry trakcyjne pojazdów niż w ich odpowiednikach z napędem spalinowym (większa siła uciągu, większe przyśpieszenia, efektywniejsze hamowanie);
nieporównywalnie wyższą sprawność przetwarzania energii w układzie napędowym (sprawność nawet najnowszego silnika spalinowego
nie przekracza 45 %, natomiast nowoczesny silnik elektryczny charakteryzuje się sprawnością przetwarzania energii elektrycznej na mechaniczną znacznie przekraczającą 90 %, wysoką sprawność napęd elektryczny osiąga w znacznie szerszych zakresach prędkości i obciążenia momentem).