ciągnik górniczy GAD-1
CHARAKTERYSTYKA CIĄGNIKA
Ciągnik kolejki podwieszanej z napędem elektrycznym GAD-1,
zasilany z własnego, zero-emisyjnego akumulatora nowej generacji, przeznaczony jest do prac transportowych w podziemiach kopalń,
również w wyrobiskach zagrożonych wybuchem pyłu i/lub metanu.
Cechuje się niskim poziomem hałasu, wysoką sprawnością, odzyskiwaniem energii podczas zjazdu na nachyleniach oraz podczas hamowania.
Ciągnik jest dostosowany do poruszania się po tradycyjnej trasie wykonanej na bazie dwuteownika o wysokości 155mm.
Na dużych nachyleniach trasa może być wyposażona w dwustronną zębatkę, wówczas ciągnik porusza się wolniej, lecz z większą siłą uciągu. Zmiana trybu jazdy z ciernej na zębatkową lub odwrotnie odbywa się płynnie ,bez zatrzymywania. Napędy wyposażone są w nowoczesne silniki
z magnesami trwałymi, których moment jest sterowany wektorowo.
Baterie litowo - jonowe jakie zostały zastosowane w kolejce są powszechnie używane i ulepszane dla zastosowań samochodów elektrycznych
co zapowiada doskonałe perspektywy rozwoju tej technologii w przyszłości. Najistotniejszymi zaletami baterii tego typu są: Stosunkowo wysokie napięcie znamionowe, większa gęstość energii, odporność na większą liczbę cykli ładowania niż dostępne baterie konkurencyjnych technologii, niski stopień samoczynnego rozładowania.
Zaletą tak zasilanego napędu jest jego bezemisyjność jeżeli chodzi o wydzielanie substancji szkodliwych dla człowieka. Jest to istotna przewaga napędu elektrycznego nad popularnym w polskich kopalniach napędem spalinowym. Dodatkowo ciągniki spalinowe oprócz emisji spalin obniżających komfort pracy górników są również źródłem hałasu. W przypadku kolejki GAD-1 problem hałasu właściwie nie istnieje.
Napęd w stosunku do spalinowych rozwiązań jest praktycznie bezgłośny. Efekt porównania hałasu obu typu napędów można było zaobserwować podczas targów górniczych. Niezwykle cicha praca ciągnika na tle innych napędów była dowodem, że nazwa Gentle Accumulator Drive jest jak najbardziej trafna.
Kolejka GAD-1 stanowi napęd przecierający nowe ścieżki dla technologii górniczych, wprowadza nowe standardy napędów dla kopalń w zakresie źródeł energii, silników oraz układów sterowania.
- Układ napędowy wraz z inteligentnym układem sterowania umożliwiają pracę systemu odzysku energii podczas hamowania. Jest to rozwiązanie zgodne z ekologicznymi trendami oraz pozwalające na wielogodzinną pracę ciągnika, bez potrzeby doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła.
- Z uwagi na bezemisyjną pracę, niski poziom wydzielanego ciepła oraz stosunkowo cichą pracę, proponowane rozwiązanie będzie bardzo konkurencyjne w stosunku do urządzeń z napędem spalinowym. Dzięki wyeliminowaniu emisji spalin oraz hałasu zastosowanie kolejki GAD-1 zwiększa komfort pracy załóg górniczych oraz upraszcza układ wentylacyjny szybu, w którym porusza się kolejka.
- Wysoka sprawność podzespołów składowych warunkuje atrakcyjną sprawność całego układu napędowego (silnik z magnesami trwałymi, bateria litowo-polimerowa, specjalnie dedykowany do rozwiązania falownik),
- Zastosowanie nowoczesnych baterii, które w stosunku do tradycyjnych akumulatorów kwasowych cechują się większą gęstością energii, wydajnością podczas ładowania oraz dłuższą żywotnością.
Ciągnik kolejki podwieszanej z napędem elektrycznym GAD-1,
zasilany z własnego, zero-emisyjnego akumulatora nowej generacji, przeznaczony jest do prac transportowych w podziemiach kopalń,
również w wyrobiskach zagrożonych wybuchem pyłu i/lub metanu.
Cechuje się niskim poziomem hałasu, wysoką sprawnością, odzyskiwaniem energii podczas zjazdu na nachyleniach oraz podczas hamowania.
Ciągnik jest dostosowany do poruszania się po tradycyjnej trasie wykonanej na bazie dwuteownika o wysokości 155mm.
Na dużych nachyleniach trasa może być wyposażona w dwustronną zębatkę, wówczas ciągnik porusza się wolniej, lecz z większą siłą uciągu. Zmiana trybu jazdy z ciernej na zębatkową lub odwrotnie odbywa się płynnie ,bez zatrzymywania. Napędy wyposażone są w nowoczesne silniki
z magnesami trwałymi, których moment jest sterowany wektorowo.
Baterie litowo - jonowe jakie zostały zastosowane w kolejce są powszechnie używane i ulepszane dla zastosowań samochodów elektrycznych
co zapowiada doskonałe perspektywy rozwoju tej technologii w przyszłości. Najistotniejszymi zaletami baterii tego typu są: Stosunkowo wysokie napięcie znamionowe, większa gęstość energii, odporność na większą liczbę cykli ładowania niż dostępne baterie konkurencyjnych technologii, niski stopień samoczynnego rozładowania.
Zaletą tak zasilanego napędu jest jego bezemisyjność jeżeli chodzi o wydzielanie substancji szkodliwych dla człowieka. Jest to istotna przewaga napędu elektrycznego nad popularnym w polskich kopalniach napędem spalinowym. Dodatkowo ciągniki spalinowe oprócz emisji spalin obniżających komfort pracy górników są również źródłem hałasu. W przypadku kolejki GAD-1 problem hałasu właściwie nie istnieje.
Napęd w stosunku do spalinowych rozwiązań jest praktycznie bezgłośny. Efekt porównania hałasu obu typu napędów można było zaobserwować podczas targów górniczych. Niezwykle cicha praca ciągnika na tle innych napędów była dowodem, że nazwa Gentle Accumulator Drive jest jak najbardziej trafna.
Kolejka GAD-1 stanowi napęd przecierający nowe ścieżki dla technologii górniczych, wprowadza nowe standardy napędów dla kopalń w zakresie źródeł energii, silników oraz układów sterowania.
- Układ napędowy wraz z inteligentnym układem sterowania umożliwiają pracę systemu odzysku energii podczas hamowania. Jest to rozwiązanie zgodne z ekologicznymi trendami oraz pozwalające na wielogodzinną pracę ciągnika, bez potrzeby doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła.
- Z uwagi na bezemisyjną pracę, niski poziom wydzielanego ciepła oraz stosunkowo cichą pracę, proponowane rozwiązanie będzie bardzo konkurencyjne w stosunku do urządzeń z napędem spalinowym. Dzięki wyeliminowaniu emisji spalin oraz hałasu zastosowanie kolejki GAD-1 zwiększa komfort pracy załóg górniczych oraz upraszcza układ wentylacyjny szybu, w którym porusza się kolejka.
- Wysoka sprawność podzespołów składowych warunkuje atrakcyjną sprawność całego układu napędowego (silnik z magnesami trwałymi, bateria litowo-polimerowa, specjalnie dedykowany do rozwiązania falownik),
- Zastosowanie nowoczesnych baterii, które w stosunku do tradycyjnych akumulatorów kwasowych cechują się większą gęstością energii, wydajnością podczas ładowania oraz dłuższą żywotnością.